text

Fii pregatit pentru neprevazut - Partea 1 : Vremea

Bun, esti in ziua sedintei foto, ai pregatit din timp totul, de la lumini la accesorii, de la camere la gentile de protectie, de la transport la asistenti, ai confirmat si reconfirmat cu clientii (sau modelele) data, ora si locatia, ai facut tot ceea ce depindea de tine pentru ca actiunea sa fie un succes, sa realizezi cele mai bune cadre, clientii sa fie multumiti etc.

Cu toate astea, in momentul in care vrei sa te apuci de treaba, constati ca ceva este in serios neregula ... esti pregatit pentru asta ? Oricat am incerca sa ne pregatim psihic, moral si tehnic, intotdeauna vor aparea probleme de rezolvat. Sunt convins, cei ce fotografiaza profesional s-au lovit de asta, chiar si amatorii o patesc (poate chiar mai des). Ce e de facut ? Sa stii, sa intelegi si sa anticipezi unde pot aparea problemele si mai ales cum sa te adaptezi, sa le eviti, sau chiar sa profiti de ele. Pana la urma fotografia este si o arta de a rezolva problemele aparute pe parcursul desfasurarii activitatii.

Vremea

Vremea poate fi cel mai bun prieten sau cel mai mare dusman al unui fotograf. Sa fim realisti : nu poti controla vremea, nu poti prezice vremea (nici cei de la meteo nu o "nimeresc" asa de des). Pleci catre locatie pe soare iar cand ajungi sunt averse de ploaie, vant sau zapada. Chiar si un singur norisor iti poate strica lumina pe care o cautai si o asteptai. Daca clientul este "pe fuga" probabil vei rata shootingul, dar nu este vina ta. Bineinteles, in cazuri extreme se poate reprograma shootingul.

Daca va exista rabdarea necesara, dupa ce trece vremea rea, poti avea parte de o lumina mult mai buna iar clientul va fi si mai multumit. Dupa ploaie atmosfera este mult mai curata, acest lucru oferind o claritate mai mare in profunzimea peisajului (pentru fotografie in natura, cu peisaje ca si fundal). Se prea poate ca acea ploaie sa-ti ofere un ajutor creativ, nu uita ca nu vezi multe cadre cu oameni in ploaie, majoritatea fug de ea desi chiar nu musca !

Vantul este un factor care in cantitate mare iti poate ruina munca, iti ciufuleste modelele, iti darama luminile de pe stative, iti umple toata aparatura de praf. In acelasi timp, o briza mai linistita poate ajuta la rasfirarea parului, "umflarea" hainelor, iti aduce un plus de dinamism imaginilor.

Norii pe cer, desi iti modifica lumina dorita, iti pot oferi un fundal mai complex, cu detalii pe care le poti folosi in compozitia vizuala. In acelasi timp, iti pot oferi o alternativa mai moale si difuza la lumina directa si tare a soarelui. Chiar si zapada poate fi un element util in fotografie aduce schimbari de contraste, tonuri deschise, dinamism (de ex. cand cade cu fulgi mari)

Poti discuta anticipat (este chiar util) cu clientii sau modelele, posibilitatea schimbarilor de vreme si disponibilitatea acestora de a provita de aceste schimbari. In acelasi timp, le poti da niste idei pentru accesorii ce pot fi utile, de la umbrele de ploaie si pelerine colorate, la haine de schimb pentru cazul in care vor vrea sa faca acele cadre chiar si in ploaie/zapada/vant.

Aducerea in discutie a fluctuatiei vremii poate deveni o clauza contractuala. Se pot reprograma sedintele foto, fara pierderi mari pentru ambele parti. In cazul unicitatii momentului si imposibilitatii reprogramarii, e bine de discutat utilizarea locatiilor alternative (protejate de elementele vremii). Fotograful ar trebui sa aiba "pregatite" cateva locatii alternative. De aceea eu sustin faptul ca scouting-ul pentru locatii este un lucru esential in activitatea foto profesionala.

Legat de schimbarile de lumina, este utila si trebuie luata in considerare si o pregatire tehnica pentru suplimentarea luminii sau pentru modelarea ei. Unul sau mai multe blituri, modificatoare, blende de reflexie, suprafete de difuzie, toate pot fi utile pentru a transforma si manipula lumina existenta in ceea ce avem noi nevoie pentru rezultatele dorite.

In majoritatea cazurilor, o schimbare de vreme iti poate pune la dispozitie niste elemente noi cu care te poti juca d.p.v. vizual si compozitional, poti profita de acestea pentru a aduce un plus de creativitate si originalitate rezultatelor tale. Ca fotograf trebuie sa treci peste obstacolele intalnite, "sa vezi" lumea cu alti ochi, sa prinzi din zbor detaliile si ocaziile care iti pot transforma un cadru "standard" (sau chiar plictisitor) intr-unul memorabil.

Oricum, grija principala a unui fotograf nu ar trebui sa fie vremea ci mai de graba calitatea luminii pe care ar putea sa o foloseasca ...