text

Fotografia intre pasiune si meserie

Se spune ca cei care traiesc din pasiunea lor sunt cu adevarat norocosi. Cei mai multi isi aleg meseria in functie de scoala terminata, de istoricul familial, de ceea ce "cere piata", de trenduri, de ceea ce au vazut si auzit in media, in online sau la altii si lista poate continua ...

Fotografia este altceva. Fotografia este (inainte de orice) pasiune. Este un lucru care trebuie facut cu pasiune. Trebuie traita, simtita, inteleasa, invatata, respectata. Abia atunci poate deveni si meserie. Daca vei incepe sa faci fotografie mecanic, doar pentru ca trebuie sau pentru ca X si Y o fac si le merge bine, sau ca ai prins un aparat la promotie, daca vei apasa declansatorul doar de dragul de a obtine o recunoastere, sunt slabe sansele de a evolua si a ajunge mai departe.

Accesul aproape nelimitat la informatie, explozia si diversificarea pietei camerelor foto si a obiectivelor combinate cu accesibilitatea pretului, au facut ca fotografia sa devina extrem de accesibila tuturor. Suntem bombardati din toate directiile cu imagini - bune sau rele, iar datorita volumelor extrem de mari, deja e greu de facut o diferenta de calitate. Toate acestea au generat schimbari profunde in fotografie, in modul in care este perceputa, este prezentata, inteleasa, simtita, pusa in practica.

Candva o meserie artistica nobila, invaluita intr-o mantie usor misterioasa, putin exclusivista, fotografia oferea cu adevarat posibilitatea de afirmare creativa. Dar ca orice lucru diluat si complet accesibil maselor, au aparut transformari la cele mai profunde niveluri, de la tehnica la arta, de la reguli la profesie, iar acei "nebuni frumosi" si cutiilor lor magice cu care "opreau timpul in loc" intr-o fotografie au devenit o masa amorfade purtatori de aparate la gat, generic numiti pozari, putini putand fi numiti fotografi sau chiar artisti fotografi in adevaratul sens al cuvantului.

Fotograful vocational. Crescut intre aparate foto, a mostenit pasiunile parintilor, a avut acces la tehnica, cunostinte si educatie. A mostenit si aparate, s-a jucat cu ele, le-a facut bucati ca sa vada cum merg, a invatat fotografie prin experimentare. A plecat de la zero acumuland experienta, tehnica si arta. Motivat de aceasta pasiune si-a descoperit si dezvoltat vocatia. Simte fotografia, o intelege, o respecta, o poate folosi ca pe un instrument de lucru, de relaxare sau ca pe o pasiune. E la curent cu orice apare nou de la tehnica la stilurile si curentele noi. Studiaza, isi educa simtul vizual, merge la cursuri si workshopuri in cautarea noutatilor. Viseaza reglajele, experimenteaza in zona artistica, incearca sa inventeze stiluri noi. Isi dezvolta continuu vocatia intr-un amestec egal de tehnica si arta. Avand cunostiintele necesare si in acelasi timp avand o perceptie vizuala dezvoltata, poate aborda si experimenta diferite stiluri de fotografie. Poate nu este asa de creativ ca un fotograf artist si de calculat ca un fotograf tehnic, dar are consecventa, repetabilitate si calitate in rezultatele sale. Cauta evolutia, cauta afirmarea prin calitate. Ar putea fi numit un factotum in fotografie.

Fotograful tehnic. Reglaje, relatiile perfecte intre parametrii de expunere, masuratori precise ale luminii, pozitionarea milimetrica a luminii, respectarea intocmai a regulilor, incadrari aliniate geometric, campurile de profunzime calculate cu ajutorul tabelelor (sau a aplicatiilor specializate), toate aceste caracterizeaza fotograful tehnic. Are toate accesoriile posibile, ultimele aparitii in materie de tehnica, totul este aranjat pana la cel mai mic detaliu. Rezultatele sunt exemple de perfectiune din punct de vedere tehnic, lumina este exact cat trebuie, de unde trebuie, cand trebuie. Fotografiile rezultate sunt perfecte, poate chiar repetitive, uneori poate lipsindu-le acea nota artistica, sufletul fotografiei in sine. Creativitatea este oarecum limitata de tehnica, limitele tehnicii devenind si limitele creativitatii. Nu in toate cazurile insa.

Fotograful pasional. Totul este simplu : vazut, placut, pozat. Aparatul foto este nelipsit, oricand, oriunde. Poate fi orice, de la o "sapuniera" la cel mai avansat dslr. Poate cara 2-3 genti de aparatura sau poate lucra linistit cu orice aparat ii cade in mana. Rezultatul sau final este reproducerea acelui moment, acelui apus sau rasarit, acelui peisaj, acelui portret, acelei imagini care a trezit interesul fotografului si i-a starnit pasiunea. Tehnica de cele mai multe ori nu e cel mai important lucru, ca de altfel nici regulile fotografiei sau simtul artistic. Important este rezultatul. Are notiuni atat despre tehnica cat si despre partea artistica a fotografiei, un amestec care sa-i serveasca la un singur lucru : imortalizarea momentului decisiv. Poate petrece ore in sir asteptand sa surprinda ceea ce-si doreste. Realizarile nu sunt cele mai bune dar in mod sigur surprind foarte bine ceea ce fotograful a vrut sa arate sau sa exprime. Fotografii pasionali "vad" fotografic, isi educa acest simt vizual. Invata, cauta sfaturi, citesc despre pasiunea lor si cauta cu aviditate cursuri, ateliere, intalniri fotografice, orice este legat de evolutia pasiunii lor. Desi poate nu sesizeaza toate subtilitatile exprimarii vizuale, nu aplica intocmai regulile, nu folosesc cele mai bune setari, in schimb fotografiile lor au suflet. O mica parte din sufletul lor este surprins in fiecare fotografie capturata iar acest lucru se vede !

Fotograful artist. Artistii simt si vad mai mult decat ceilalti "muritori", percep lumea inconjuratoare cu alte simturi, vad cu alti ochi si mai ales pot arata celor din jur modul in care ei vad si percep realitatea. De multe ori perceptia lor este diferita fata de majoritate dar tocmai acest lucru ii avantajeaza si ii scot din multime. Fotografii artisti au un atuu important : pot sa-si prezinte intr-un mod vizual coerent felul in care percep ceea ce este in jurul lor sau ceea ce vor sa exsprime. Au un limbaj vizual bine definit. Folosesc tehnica si regulile doar pentru a-si expune si evidentia simturile, perceptiile si sentimentele, nu pentru a le defini. Pentru ca uneori aceste reguli si tehnici le limiteaza imaginatia, le ocolesc, le abandoneaza sau inventeaza unele complet noi. Creativitatea vizuala (si nu numai) este a doua lor natura, daca nu chiar prima, venind mereu cu ceva nou si proaspat. Definind noi stiluri si tehnici, pot deveni modele de studiat si urmat.

Fotograful de conjunctura. Multi dintre acestia "apar" in urma interactiunii cu alti fotografi. Spun ca "arta" s-a molipsit, ca au fost "inspirati" sa faca asta. Altii apar dintr-o necesitate, sunt obligati de job, de familie, de alte motive personale sau chiar profesionale. O alta motivatie este atractia beneficiilor materiale, un magnet irezistibil pentru unii din ei. "Daca X si Y castiga si traiesc din fotografie, sigur ca si eu o pot face." Mirajul capatuirii intr-un timp scurt fara multa munca ii arunca in vartejul "artei" ... Unii (desi destul de putini) chiar evolueaza si ajung sa faca o cariera din asta, ajungand sa-si gaseasca un stil personal anume; o linie care sa le defineasca individualitatea, pentru inceput imitand sursele de inspiratie, apoi cu timpul evoluand. Insa multi altii raman in zona "copy/paste".

Fotograful clona. Este nascut in zodia "copy" cu ascendentul in "paste". Copiaza totul, de la stil, abordari tehnice, lumina, editare etc. Creativitatea este zero, personalitatea lipseste cu desavarsire, tehnica este ca si inexistenta. Noroc cu abundenta de fotografie din media & online si cu tutorialele step-by-step, care ofera suficiente materiale demne de a fi copiate, replicate, reproduse pana la ultimul filtru pus in editare. De cele mai multe ori "copiile" sunt mai proaste decat orginalul, dar ce conteaza : "Vedeti ? Si eu lucrez la fel de bine ! Am aceleasi rezultate ! Sunt la fel de bun" De evolutie nici nu poate fi vorba, neavand "genele" sau pasiunea necesare, traiesc intr-un cerc vicios care ii impiedica sa scoata capul din multime si sa evolueze. Iar daca prin vre-o minune ar face-o, nu ar sti incotro sa o apuce ...

Fotograful de promotie. E black friday ? E sezon de reduceri ? Vin sarbatorile ? Magazinele online si offline au promotii ? Mamica si taticu' sunt mai "potenti" financiar ? Tineti-va bine, incep sa rasara fotografii din cea mai noua specie "fotografii de promotie" ... Accesibilitatea si permisivitatea la tehnologie au crescut exponential in ultimii ani, de aici si o pleiada de "fotografi" aparuti peste noapte (noaptea de promotii bineinteles). Orice proaspat posesor de dslr mare si negru la gat este implicit si un artist fotograf, de cele mai multe ori un adevarat "artist neinteles", cu cat mai "underground" cu atat mai bine. Nascuti deja "invatati", erijarea in "artisti" ascunde de fapt lipsa oricaror cunostinte de teorie, reguli, tehnica, stiluri sau orice altceva legat de fotografie. Refuza sfaturile, ideile si invataturile de orice fel. Pentru acest gen, intrarea in posesia unui aparat foto este inevitabil urmata de aparitia unei pagini "XYZ Photography", urmata de cele mai multe ori de ofertele de tipul "100 poze editate la 5, 10 sau 50 de lei - calitate garantata, lucrez cu aparat profesional si editez din calculator". Sunt dependenti de precierea celor din jur si nu suporta critica. Desi majoritatea "simptomelor" descrise sunt tributare varstelor destul de "fragede", nici unii adulti nu sunt feriti ce acestea. Fotografi pereni, acestia apar si dispar in functie de ofertele de pe piata aparatelor foto sau de nevoile de identitate si afirmare personala. Foarte putini reusesc sa iasa din acest tipar, sa simta, sa invete si sa evolueze.