text

Deturnarea fotografiei

Pe masura trecerii timpului, pasiunea noastra pentru fotografie a fost deturnata si transformata intr-un fel de cursa (cu obstacole) pentru a ne lasa fara bani in buzunare. Fotografii nu mai sunt priviti ca niste artisti, ca niste persoane creative, ca niste profesionisti, ci mai degraba sunt transformati intr-o "masa de manevra", fortati sa devina niste simpli cumparatori, sa ia parte la aceasta lupta a brandurilor, a vanzatorilor si a celor care vor sa profite de pe urma unei pasiuni frumoase.

Marketingul si nevoia de a vinde a producatorilor si comerciantilor sunt din ce in ce mai agresive iar acest lucru se vede din mai multe puncte de vedere :

 - Pe de o parte, calitatea fabricatiei si controlul calitatii scad (costuri mai reduse de fabricatie), fortand utilizatorii sa-si schimbe aparatele si chiar sistemele intregi destul de des. Serviciile after-sale si suportul tehnic sunt din ce in ce mai slabe, impingand utilizatorii de voie de nevoie catre achizitii de echipamente "mai noi si mai bune" (asta pana la proba contrarie ...) Sa nu uitam, multi dintre noi inca folosim aparate din generatii vechi sau foarte vechi (de pe vremea cand erau contruite sa reziste) care inca functioneaza bine.

 - Pe de alta parte, producatorii prefera sa "scoata" modele noi la intervale extrem de scurte in loc sa se concentreze pe imbunatatirea si calitatea unor modele mai fiabile, sa "stabilizeze" sisteme existente si sa creeze platforme solide de lucru pentru fotografi. Ganditi-va la un lucru : acum niste ani se lansa un model nou la interval de cativa ani ... functionau si unele inca functioneaza bine; acum avem modele noi lansate la cateva luni distanta (multe "lansari" fiind doar corectii de detaliu ale modelelor precedente). Uneori nici nu se vand modelele anterioare de pe rafturi ca deja sunt impinse cele mai noi (de cele mai multe ori, cu aceleasi specificatii, dar cu mici "adaugiri" cat sa poate fi marketate ca fiind "superioare") cu preturi superioare, diferentele tehnice neregasindu-se in aceste diferente de pret.

 - In al treilea rand au aparut destul de agresiv manipularile unor asa numiti "formatorilor de opinie foto" (diversi fotografi, cu un oarecare renume, cu niste portofolii bune) care "traiesc" si "ciugulesc" pe langa comercianti si producatori. Este usor sa-i descoperiti ... la fiecare cateva imagini bune isi vor lauda tehnologia, vor discuta fiecare componenta fizica specifica a sistemului lor in detaliu, despre brand sau despre vanzator, de cele mai multe ori la superlativ (rareori scapand si mici "parti mai slabe", doar cat sa nu bata la ochi). Atunci cand un fotograf celebru, binecunoscut si cu un portofoliu serios isi schimba brusc sistemul (sau "testeaza" unul nou) si incepe sa bata moneda pe acest lucru, in detrimentul rezultatelor sale foto, este deja clara directia ... (Gandind la rece, atata timp cat esti profesionist si poti avea niste rezultate spectaculoase cu un sistem, de ce ai avea nevoie sa il schimbi ?) Destul de la moda in fotografia internationala, acest "trend" si-a facut de cativa ani aparitia si prin gradina Carpatilor si se pare ca a prins, multi fiind atrasi de aceste "blituri in ochi" care le schimba perspectiva, fara o baza reala si solida. Rezultatul real fiind mai repede o creste a vanzarilor, in detrimentul calitatii rezultatelor.

 - Lupta detaliilor tehnice si a inovatiilor intre branduri este o alta metoda de manipulare ... Unul din producatori inventeaza un detaliu nou, restul se grabesc sa-l includa in propriile modele noi, cum cineva modifica chiar si o virgula in specificatii, apar linii intregi de modele cu acelasi specificatii ca si cele anterioare, singura diferenta fiind acea virgula (cea mai vizibila "lupta" dandu-se in zona rezolutiilor care cresc exponential - dau bine in specificatii - dar nimeni nu-si pune problema ca ele sunt de fapt "inghesuite" pe niste senzori cu aceleasi dimensiuni ca acum multi ani). In realitate aceasta "lupta" nu se da intre branduri, de fapt utilizatorii de tehnologie foto sunt cei vizati, aceste razboaiele intre branduri si orgoliile utilizatorilor fiind alimentate de producatori prin aceste mici detalii, care transforma unii utilizatori (pentru ca pe cei care nasc si intretin razboaiele intre branduri nu prea ii pot numi fotografi) in adevarate masini de "lupta" si achizitie.

Va suna cunoscut ? "Aparatul meu este mai bun ca al tau", "Am mai multi megapixeli ca tine", "Nu poti avea rezultate bune fara ultimul model de ...", "Brandul meu este superior celui folosit de tine", "Esti sarac, nu ai ultimul model al gamei", "Nu ai o lentila high-end", "Aparatul meu e mai nou, calitatea imaginii este mult mai buna, desi foloseste exact acelasi senzor si procesor ca modelul anterior, au schimbat ei ceva ", "A crescut viteza la rafala de la X la X+0,5 cps", "Plasticul/cauciucul meu este mai rezistent decat al tau" blah blah blah ... din pacate acestea sunt lucruri pe care le auzim din ce in ce mai des. Nu se mai promoveaza imaginile, nu se mai discuta lumina si arta, nu se mai scoat in evidenta povestea sau mesajul, nu mai sunt studiate si apreciate imaginatia sau tehnica. Sunt popularizate doar brandurile X, Y sau Z si tehnologia lor.

"Cumparati, cumparati si iar cumparati" cam acesta ar fi motto-ul brandurilor populare. In acesta "lupta" inter-brand cine credeti ca sunt marionetele aruncate de colo colo, pe care se experimenteaza si care sunt fortata sa cumpere ceva nou la intervale din ce in ce mai mici de timp ? Noi, fotografii, pasionatii, profesionistii, cei care care suntem "infectati" cu acest "virus" atat de drag nou : fotografia.

Functionarea unei camere foto este aceeasi, principiile, regulile si tehnica sunt aceleasi. Cei care chiar fac fotografie, fie la nivel profesional, fie chiar amatoricesc sau mai avansat (au folosit destul de mult un aparat incat sa-l cunoasca si sa stie cum sa-l utilizeze pentru a obtine ceea ce vor), vor putea avea aceleasi rezultate si cu un aparat ultimul model, si cu unul dintr-o generatie mai veche. De cele mai multe ori acest lucru tine de cunostintele de fotografie, de modul de "a vedea", de lumina si de utilizarea aparatului, nu de tehnologia din el.

Totusi exista si schimbari si upgrade-uri bune, din pacate cele reale si chiar utile vin la intervale prea mari de timp (investitiile in tehnologii cu adevarat noi si bune se fac rar) iar in timpul acesta noi suntem "bombardati" cu produsele intermediare (pentru vanzari in masa), de cele mai multe ori la fel de utile ca si o frectie "Diana" la un picior de lemn, dar care fura ochiul si golesc buzunarele.

Privit dintr-un alt punct de vedere este drept, nu poti avea niste rezultate extraordinare fara sa si investesti in tehnologie (obiective mai bune si mai luminoase, senzori mai mari, unele accesorii care chiar sunt utile), dar nu trebuie sa devenim sclavii ei si ai brandurilor ce stau in umbra si isi cresc profiturile de pe urma unei pasiuni. Putini mai investesc in educatia fotografica, in arta, in educatia vizuala, in experimentarea fotografiei; cei mai multi crezand ca este suficient sa ai un aparat mai nou si/sau scump ca sa ai implicit si niste rezultate spectaculoase. Nu, nu este asa, acestia din urma fiind doar niste victime ale unui marketing bine tintit.

Din nefericire pentru pasiunea noastra comuna fotografia, traim intr-o epoca a consumatorismului si a manipularii maselor catre achizii cat mai multe si mai mari, cat mai dese si mai scumpe.