text

Fii pregatit pentru neprevazut - Partea 3 : Locatia

Nu putem controla totul cand este vorba de fotografie, mai ales cand lucram in locuri necunoscute. Dar putem sa ne asiguram ca anumite probleme le putem evita, le putem ocoli sau le putem infrunta.

Desi ne dorim acest lucu, nu intotdeauna lucram acolo unde am vrea noi. Este bine ca fotograful sa aiba un grad mare de control al locatiei (sa o cunoasca, sa-i stie avantajele si dezavantajele), de multe ori suntem nevoiti sa lucram in locatii pe care nu le cunoastem, in care nu am mai fost si nu am mai lucrat. In acest caz experienta si profesionalistul ar trebui sa ne ajute sa evitam sau sa rezolvam diferitele probleme care apar.

Discutati cu clientii problema locatiei dorite, eventual gasiti posibilitatea de a va deplasa acolo inainte de shooting pentru a evalua conditiile de lucru. Daca sunt favorabile e un lucru bun, daca nu sunt insa, mai bine evitati locatia aceea decat sa aveti niste rezultate de o calitate indoielnica. Daca nu se poate evita acest lucru, vedeti daca se poate si in ce fel va puteti usura munca si imbunatati rezultatele.

Lumina.

Problema esentiala in locatie, fie ca este naturala sau artificiala, lumina este factorul critic cand vine vorba de utilizarea acelui spatiu. Daca puteti vizita locatia inainte de shooting vedeti directia si calitatea luminii, unghiurile care ar putea fi exploatat cu cel mai mare succes. Incercati sa va faceti o lista cu ce veti avea nevoie in locatie (lumini suplimentare, blende, scrim-uri etc.) Vizualizati eventualele pozitii si cadre, chiar si prin cadre de test, va vor fi utile in ziua productiei (sa vi le amintiti). Urmariti traiectul soarelui, directia si unghiul sau in functie de diferite ore ale zilei, urmariri umbrele ce pot sa apara si sa va strice cadrele. Daca discutam de lumina artificiala, calculati cata lumina aveti nevoie (ce putere, ce modificatoare, ce balansare cromatica va trebuie, ce sisteme de sustinere puteti utiliza etc) Este neprofesional sa mergi la un shooting si sa constati ca blitul (bliturile) nu sunt suficiente sau ca nu poti balansa cromatic lumina naturala iar cadrele vor avea acea atmosfera artificiala. Urmariti daca aveti surse de alimentare in locatie si ce fel de surse, daca nu sunt, cum va puteti adapta tehnica folosita la acest lucru (baterii, powerpack-uri, ups sinus, generator etc.) Verifica si prognoza meteo, e utila si te poate ajuta sa fi pregatit cu cele necesare in ziua shootingului.

Accesul.

In cele mai multe situatii, accesul in locatia respectiva este asigurat de catre client. Daca este locatia oferita/gasita de tine, trebuie sa asiguri tot ceea ce este necesar ca lucrul sa poata decurge in cele mai bune conditii. Daca este o locatie publica nu sunt mari probleme (desi uneori se mai gasesc paznici sa comenteze sau sa intrebe de "permise"). Daca este un spatiu privat trebuie vazute conditiile de utilizare. Trebuie verificate taxe si acordurile necesare pentru fotografierea in acele spatii. Trebuie verificat daca exista zone din acel spatiu care nu pot fi fotografiate, monumente sau opere de arta care pot avea implicatii legate de drepturile de autor. In anumite locatii sprijinitul, urcatul si utilizarea anumitor obiecte poate fi interzisa (de exemplu in curtile muzeelor). Un lucru foarte important este modalitate de acces in acel loc, daca se poate ajunge cu masina sau nu, daca exista rute alternative - e dificil sa cari toate gentile cu echipamente pe o portiune lunga de drum - in acest caz trebuie revizuita lista cu dotarile necesare.

Intimitatea.

Modele, mai ales cele incepatoare nu se vor simti in largul lor daca in locatie sunt multi oameni necunoscuti (lucru valabil pentru toate categoriile de modele/clienti). Dezavantajul spatiilor publice este lipsa intimitatii. Pentru ca un shooting sa aiba rezultate bune, pe langa lumina si o locatie buna are nevoie si de o relatie de incredere fotograf-model. Cand fotografiezi, discuti cu modelul, ii dai niste comenzi, incerci sa stabilesti acea relatie de lucru iar in spatele tau sunt o multime de curiosi (care comenteaza, fluiera, fac poze cu telefoanele) nu e deloc bine. Modelul nu va fi relaxat, posingul va fi fals, zambetele vor fi fortate iar aceste lucruri se vor vedea in imagini. Alege locatii linistite, ferite de privirile curiosilor. Daca totusi apar niste "ochi" in plus, ii poti ruga politicos sa se plimbe mai departe sau daca au de gand sa iti stea pe cap, ii poti directiona sa pastreze o anumita distanta. Grija la spatiile private ce au camere de luat vederi ... au fost cazuri in care "making of-ul" a aparut public, fara acordurile fotografului sau ale modelului, iar in cazurile de fotografiei de budoar sau nud, acest lucru este inacceptabil. Ai grija cu ce echipa lucrezi, ce asistenti folosesti si cat de educati sunt sa se comporte in locatie. Trebuie discutat in prealabil cu clientii toate aceste aspecte ale intimitatii, ce persoane pot sa participe, daca este necesar sa fie acolo si asa mai departe.

Facilitatile.

Locatiile bune pot sa ofere oportunitati extraordinare de lucru, fundaluri interesante, elementele vizuale necesare incadrarii si compozitiei, lumina buna, intimitate ... dar nu toate ofera si facilitatile necesare lucrului. E bine de facut o lista in prealabil, cu elemente ce vor fi verificate in locatie : de la existenta posibilitatii de alimentare cu energie electrica, la eventuale adaposturi in caz de soare prea puternic, ploaie, vant si praf; modul de acces pana colo, existenta toaletelor etc. Chiar si existenta in apropiere a unor magazine de unde sa cumperi apa sau alte racoritoare si ceva de rontait este importanta, te scuteste de a mai cara dupa tine ceva in plus. O problema poate fi spatiul pentru schimbarea outfit-urilor modelelor; in acest caz se gasesc niste solutii portabile de tip cort, mai inalte - cat sa intre un adult si sa aibe loc sa se schimbe, dar trebuie luate in calcul din start (e greu sa te schimbi de haine prin tufisuri sau pe bancheta unei masini)