text

Fotografia intre pasiune si meserie

Se spune ca cei care traiesc din pasiunea lor sunt cu adevarat norocosi. Cei mai multi isi aleg meseria in functie de scoala terminata, de istoricul familial, de ceea ce "cere piata", de trenduri, de ceea ce au vazut si auzit in media, in online sau la altii si lista poate continua ...

Fotografia este altceva. Fotografia este (inainte de orice) pasiune. Este un lucru care trebuie facut cu pasiune. Trebuie traita, simtita, inteleasa, invatata, respectata. Abia atunci poate deveni si meserie. Daca vei incepe sa faci fotografie mecanic, doar pentru ca trebuie sau pentru ca X si Y o fac si le merge bine, sau ca ai prins un aparat la promotie, daca vei apasa declansatorul doar de dragul de a obtine o recunoastere, sunt slabe sansele de a evolua si a ajunge mai departe.

Accesul aproape nelimitat la informatie, explozia si diversificarea pietei camerelor foto si a obiectivelor combinate cu accesibilitatea pretului, au facut ca fotografia sa devina extrem de accesibila tuturor. Suntem bombardati din toate directiile cu imagini - bune sau rele, iar datorita volumelor extrem de mari, deja e greu de facut o diferenta de calitate. Toate acestea au generat schimbari profunde in fotografie, in modul in care este perceputa, este prezentata, inteleasa, simtita, pusa in practica.

Candva o meserie artistica nobila, invaluita intr-o mantie usor misterioasa, putin exclusivista, fotografia oferea cu adevarat posibilitatea de afirmare creativa. Dar ca orice lucru diluat si complet accesibil maselor, au aparut transformari la cele mai profunde niveluri, de la tehnica la arta, de la reguli la profesie, iar acei "nebuni frumosi" si cutiilor lor magice cu care "opreau timpul in loc" intr-o fotografie au devenit o masa amorfade purtatori de aparate la gat, generic numiti pozari, putini putand fi numiti fotografi sau chiar artisti fotografi in adevaratul sens al cuvantului.

Fotograful vocational. Crescut intre aparate foto, a mostenit pasiunile parintilor, a avut acces la tehnica, cunostinte si educatie. A mostenit si aparate, s-a jucat cu ele, le-a facut bucati ca sa vada cum merg, a invatat fotografie prin experimentare. A plecat de la zero acumuland experienta, tehnica si arta. Motivat de aceasta pasiune si-a descoperit si dezvoltat vocatia. Simte fotografia, o intelege, o respecta, o poate folosi ca pe un instrument de lucru, de relaxare sau ca pe o pasiune. E la curent cu orice apare nou de la tehnica la stilurile si curentele noi. Studiaza, isi educa simtul vizual, merge la cursuri si workshopuri in cautarea noutatilor. Viseaza reglajele, experimenteaza in zona artistica, incearca sa inventeze stiluri noi. Isi dezvolta continuu vocatia intr-un amestec egal de tehnica si arta. Avand cunostiintele necesare si in acelasi timp avand o perceptie vizuala dezvoltata, poate aborda si experimenta diferite stiluri de fotografie. Poate nu este asa de creativ ca un fotograf artist si de calculat ca un fotograf tehnic, dar are consecventa, repetabilitate si calitate in rezultatele sale. Cauta evolutia, cauta afirmarea prin calitate. Ar putea fi numit un factotum in fotografie.

Fotograful tehnic. Reglaje, relatiile perfecte intre parametrii de expunere, masuratori precise ale luminii, pozitionarea milimetrica a luminii, respectarea intocmai a regulilor, incadrari aliniate geometric, campurile de profunzime calculate cu ajutorul tabelelor (sau a aplicatiilor specializate), toate aceste caracterizeaza fotograful tehnic. Are toate accesoriile posibile, ultimele aparitii in materie de tehnica, totul este aranjat pana la cel mai mic detaliu. Rezultatele sunt exemple de perfectiune din punct de vedere tehnic, lumina este exact cat trebuie, de unde trebuie, cand trebuie. Fotografiile rezultate sunt perfecte, poate chiar repetitive, uneori poate lipsindu-le acea nota artistica, sufletul fotografiei in sine. Creativitatea este oarecum limitata de tehnica, limitele tehnicii devenind si limitele creativitatii. Nu in toate cazurile insa.

Fotograful pasional. Totul este simplu : vazut, placut, pozat. Aparatul foto este nelipsit, oricand, oriunde. Poate fi orice, de la o "sapuniera" la cel mai avansat dslr. Poate cara 2-3 genti de aparatura sau poate lucra linistit cu orice aparat ii cade in mana. Rezultatul sau final este reproducerea acelui moment, acelui apus sau rasarit, acelui peisaj, acelui portret, acelei imagini care a trezit interesul fotografului si i-a starnit pasiunea. Tehnica de cele mai multe ori nu e cel mai important lucru, ca de altfel nici regulile fotografiei sau simtul artistic. Important este rezultatul. Are notiuni atat despre tehnica cat si despre partea artistica a fotografiei, un amestec care sa-i serveasca la un singur lucru : imortalizarea momentului decisiv. Poate petrece ore in sir asteptand sa surprinda ceea ce-si doreste. Realizarile nu sunt cele mai bune dar in mod sigur surprind foarte bine ceea ce fotograful a vrut sa arate sau sa exprime. Fotografii pasionali "vad" fotografic, isi educa acest simt vizual. Invata, cauta sfaturi, citesc despre pasiunea lor si cauta cu aviditate cursuri, ateliere, intalniri fotografice, orice este legat de evolutia pasiunii lor. Desi poate nu sesizeaza toate subtilitatile exprimarii vizuale, nu aplica intocmai regulile, nu folosesc cele mai bune setari, in schimb fotografiile lor au suflet. O mica parte din sufletul lor este surprins in fiecare fotografie capturata iar acest lucru se vede !

Fotograful artist. Artistii simt si vad mai mult decat ceilalti "muritori", percep lumea inconjuratoare cu alte simturi, vad cu alti ochi si mai ales pot arata celor din jur modul in care ei vad si percep realitatea. De multe ori perceptia lor este diferita fata de majoritate dar tocmai acest lucru ii avantajeaza si ii scot din multime. Fotografii artisti au un atuu important : pot sa-si prezinte intr-un mod vizual coerent felul in care percep ceea ce este in jurul lor sau ceea ce vor sa exsprime. Au un limbaj vizual bine definit. Folosesc tehnica si regulile doar pentru a-si expune si evidentia simturile, perceptiile si sentimentele, nu pentru a le defini. Pentru ca uneori aceste reguli si tehnici le limiteaza imaginatia, le ocolesc, le abandoneaza sau inventeaza unele complet noi. Creativitatea vizuala (si nu numai) este a doua lor natura, daca nu chiar prima, venind mereu cu ceva nou si proaspat. Definind noi stiluri si tehnici, pot deveni modele de studiat si urmat.

Fotograful de conjunctura. Multi dintre acestia "apar" in urma interactiunii cu alti fotografi. Spun ca "arta" s-a molipsit, ca au fost "inspirati" sa faca asta. Altii apar dintr-o necesitate, sunt obligati de job, de familie, de alte motive personale sau chiar profesionale. O alta motivatie este atractia beneficiilor materiale, un magnet irezistibil pentru unii din ei. "Daca X si Y castiga si traiesc din fotografie, sigur ca si eu o pot face." Mirajul capatuirii intr-un timp scurt fara multa munca ii arunca in vartejul "artei" ... Unii (desi destul de putini) chiar evolueaza si ajung sa faca o cariera din asta, ajungand sa-si gaseasca un stil personal anume; o linie care sa le defineasca individualitatea, pentru inceput imitand sursele de inspiratie, apoi cu timpul evoluand. Insa multi altii raman in zona "copy/paste".

Fotograful clona. Este nascut in zodia "copy" cu ascendentul in "paste". Copiaza totul, de la stil, abordari tehnice, lumina, editare etc. Creativitatea este zero, personalitatea lipseste cu desavarsire, tehnica este ca si inexistenta. Noroc cu abundenta de fotografie din media & online si cu tutorialele step-by-step, care ofera suficiente materiale demne de a fi copiate, replicate, reproduse pana la ultimul filtru pus in editare. De cele mai multe ori "copiile" sunt mai proaste decat orginalul, dar ce conteaza : "Vedeti ? Si eu lucrez la fel de bine ! Am aceleasi rezultate ! Sunt la fel de bun" De evolutie nici nu poate fi vorba, neavand "genele" sau pasiunea necesare, traiesc intr-un cerc vicios care ii impiedica sa scoata capul din multime si sa evolueze. Iar daca prin vre-o minune ar face-o, nu ar sti incotro sa o apuce ...

Fotograful de promotie. E black friday ? E sezon de reduceri ? Vin sarbatorile ? Magazinele online si offline au promotii ? Mamica si taticu' sunt mai "potenti" financiar ? Tineti-va bine, incep sa rasara fotografii din cea mai noua specie "fotografii de promotie" ... Accesibilitatea si permisivitatea la tehnologie au crescut exponential in ultimii ani, de aici si o pleiada de "fotografi" aparuti peste noapte (noaptea de promotii bineinteles). Orice proaspat posesor de dslr mare si negru la gat este implicit si un artist fotograf, de cele mai multe ori un adevarat "artist neinteles", cu cat mai "underground" cu atat mai bine. Nascuti deja "invatati", erijarea in "artisti" ascunde de fapt lipsa oricaror cunostinte de teorie, reguli, tehnica, stiluri sau orice altceva legat de fotografie. Refuza sfaturile, ideile si invataturile de orice fel. Pentru acest gen, intrarea in posesia unui aparat foto este inevitabil urmata de aparitia unei pagini "XYZ Photography", urmata de cele mai multe ori de ofertele de tipul "100 poze editate la 5, 10 sau 50 de lei - calitate garantata, lucrez cu aparat profesional si editez din calculator". Sunt dependenti de precierea celor din jur si nu suporta critica. Desi majoritatea "simptomelor" descrise sunt tributare varstelor destul de "fragede", nici unii adulti nu sunt feriti ce acestea. Fotografi pereni, acestia apar si dispar in functie de ofertele de pe piata aparatelor foto sau de nevoile de identitate si afirmare personala. Foarte putini reusesc sa iasa din acest tipar, sa simta, sa invete si sa evolueze.

text

Fii pregatit pentru neprevazut - Partea 2 : Tehnica

Daca ai plecat la lucru cu un singur aparat iar acesta se defecteaza cand ti-e lumea mai draga si nu-ti mai poti face treaba, este numai vina ta ! Echipamentele foto sunt niste echipamente relativ complexe, ce utilizeaza curent electric iar majoritatea au componente in miscare. In plus, sunt manipulate si operate de catre oameni. Toate acestea sunt potentiale surse pentru o multime de probleme de natura tehnica.

Evitarea lor e simpla (dar si oarecum costisitoare in acelasi timp): redundanta. Investeste in doua body-uri (nu trebuie sa fie neaparat de aceeasi generatie sau sa fie "de nou"). Nu trebuie sa-ti dublezi toate obiectivele, dar poti avea unul sau doua de rezerva. Poti avea un blit in plus, mai ales cu aparitia brandurilor asiatice ce au venit la pachet cu un pret mult mai decent. Unul dintre putinele lucruri pe care e destul de greu sa le dublezi este trepiedul (pe teren e mai greu sa transporti doua), asta inseamna un singur lucru : cumpara unul bun de la inceput !

Profesionalismul inseamna capacitatea de a-ti face treaba in conditii dificile. Inseamna organizare, cunostinte si experienta necesare pentru predictia si evitarea posibilelor probleme. Depinde de tine sa te pregatesti asa cum trebuie. Clientii nu au nici o vina ca ti-a "murit" aparatul, ca diafragma obiectivului nu mai vrea sa lucreze sau ca blitului tocmai i s-a ars lampa. Si nu uita sa ai acumulatori de rezerva ! Pentru orice ai in geanta si merge pe baza de electricitate : de la camera la blituri, telecomenzi, triggere, exponometrul s.a.m.d.

Pentru body-uri si lentile, utilizarea mai atenta, ingrijirea constanta, curatarea, gresarea, reviziile la un service autorizat, le pot prelungi timpul de viata si functionalitatea.

Un plan de gestionare al acumulatorilor ar fi util. Ce, cand, cat. Ce ai incarcat si folosit, cand, cat le-ai folost/incarcat. Te ajuta sa ai o evidenta asupra surselor de curent. Mai ales daca lucrezi in locatii izolate si depinzi de acumulatori. Pare complicat (si chiar o munca in plus) dar nu este asa : poti numerota acumulatorii si poti face o fisa in care sa notezi data incarcarii si descarcarii lor. Data fiind perioada de viata relativ limitata, in acest fel poti sa ai o organizare si un management bun al lor. Organizarea si pastrarea lor ordonata este iarasi este utila. Conteaza la fel de mult si tipul de incarcator folosit. Un incarcator "inteligent" (cu management de incarcare pentru fiecare acumulator) va fi mai scump, dar va asigura un timp de viata mai indelungat acumulatorilor. Tipul acumulatorilor impreuna cu modul lor de utilizare dicteaza si modul lor de incarcare : incarcare rapida, cu descarcare scurta, incarcare lunga cu retinere de curent o perioada mai lunga, etc. Documentati-va in legatura cu tipurile si utilizarile acumulatorilor folositi, va va salva de surprize neplacute aparute exact cand va va fi lumea mai draga.

Cardurile de memorie, aparent niste accesorii comune si banale, pana in momentul in care nu mai poti accesa imaginile de pe ele, esti in pom iar pomul este in aer ... Este complet neplacut si neprofesional ca dupa o sedinta foto, dupa niste ore de munca pentru tine si client/model, dupa niste momente pe care nu le mai poti repeta, sa te trezesti ca toate imaginile sunt pierdute. Problemele tehnice legate de stocare pot fi de multe feluri, de la probleme fizice pana la probleme de partitionare, fisiere corupte, sisteme de fisiere cu erori s.a.m.d. In multe cazuri, softurile de recuperare sau firmele specializate mai pot recupera o parte sau chiar toate fisierele de pe cardurile corupte. Dar nu te baza pe asta. Investeste in carduri bune, profesionale (bineinteles ca si ele sunt supuse defectelor, dar cu o rata mai mica)

Cel mai important lucru in ceea ce priveste datele este redundanta. In locatie, in studio, oriunde e cazul, dupa ce ai terminat o serie de cadre salveaza-le ! Memoriile usb si hdd-urile externe nu mai sunt atat de scumpe, poti face o copie intr-un laptop si una pe un hdd extern, asa ai imaginile in cel putin 3 locuri. Chiar si solutiile cloud sunt bune ! Sunt multe camere ce ofera posibilitatea de a scrie pe doua carduri in acelasi timp, foloseste-te de aceasta optiune ! O data terminat shootingul, fa un back-up al datelor in cel putin doua locuri. Pentru volume mari sau stocare pe termen lung, un NAS sau un calculator mai vechi cu niste HDD-uri mari sunt extrem de utile. Logica este simpla : este munca ta, sunt rezultatele tale care te reprezinta, sunt imaginile platite de client si esti direct raspunzator pentru ele.

Mai exista o serie de probleme ce pot sa apara si pot fi evitate simplu :

Probleme de la transport si stocare - investeste in genti de transport serioase, nu te bucura ca ai dat 2 lei pe o ditamai geanta, iar la primul drum ti se rupe manerul si o scapi pe jos. Protectia este importanta, nu arunca "bureteii" din genti si rucsac, au o utilitate specifica, sa nu ti se lovesca "jucariile" intre ele in geanta. Capacele fata/spate ale obiectivelor au rolul lor, nu au fost inventate degeaba .. stiu, se pierd al naibii de rapid, dar se gasesc de schimb si nu costa mult. Poate e mai cool sa scoti cureaua pentru purtat la gat, dar daca ai infasura-o pe mana de doua ori, nu ai mai scapa aparatul pe jos din greseala, nu ? Pentru lucrul indelungat exista tot felul de solutii profesionale de fixare pe umeri sau la brau, hamuri, curele detasabile etc. Pana la urma este investitia ta, nu ai vrea sa o si protejezi ?

Probleme de manipulare - nu este vina producatorului sau a scaunului ca tu nu ai fost atent si ai lovit obiectivul de el. Putin atentie in timpul lucrului este necesara. Mesenii care se ridica brusc si te lovesc, dansatorii care se transforma in ghiulele umane pe ringul de dans, copii care alerga si iti apar brusc in fata, chelnerul care e atent la tava sa, pensionarul care vrea sa faca o gluma si intinde bastonul sa te impiedice, capacul de canalizare ridicat, cainele care latra si se repede din tufis, gheata pe care aluneci ... si lista ar fi mult mai luuuunga. Cu putina atentie poti scapa de o gramada de probleme. Creaza-ti un spatiu personal, ai grija de el si foloseste-l; pastreaza distanta fata de eventualele "pericole".

Probleme de vreme - majoritatea aparatelor moderne au un oarecare nivel de protectie pentru apa si praf, dar nu te baza pe asta, producatorii vor sa vinda cat mai mult si uneori "vrajala" comerciala e mai mare decat rezultatele reale.Daca cari in geanta ta o husa de ploaie, o pelerina, o umbrela sau chiar o simpla punga de plastic cu care sa acoperi aparatul, ai mai multe sanse sa-l protejezi si sa prinzi si niste cadre pe care altii nu le pot avea, pentru ca si-au "ascuns" aparatele de mult. O mica bucata de material textil (mai moale) pentru sters picaturie si praful este extrem de utila.

Grija pe care o ai cu tehnica utilizata se regaseste in modul ei de functionare. Nu poti evita defectele de fabricatie, incidentele sau problemele ocazionale, dar cu putin atentie (si niste mici investitii) poti ajunge sa eviti majoritatea problemelor de natura tehnica aparute. Iar asta inseamna un singur lucru : iti salvezi imaginea (nu ai rateuri, ai rezultate bune in orice conditii, iar clienti sunt multumiti

text

11 chestii nasoale spuse despre fotografi

Stiu, o parte din ele le-ati mai citit sau le-ati mai auzit, dar sunt la fel de amuzante pe cat sunt de imbecile. Ar cam trebui sa ne faca mai atenti la modul in care suntem perceputi ca fotografi ...

Tu doar apesi un buton

Oarecum adevarat, dar in celasi timp complet gresit ! Da, pana la urma apesi un buton ... dar inainte sa "apesi acel buton" trebuie sa vizualizezi imaginea, sa o incadrezi si sa o compui, sa gasesti o imbinare perfecta intre aplicarea unor reguli si incalcarea lor creativa, sa gasesti expunerea potrivita, sa "vezi" lumina si mai ales sa ai o idee despre ce sa faci cu ea, sa reglezi diafragma si timpul de expunere asa cum trebuie pentru a obtine rezultatul dorit, trebuie sa focalizezi acolo unde trebuie cand trebuie, trebuie sa stii ce lentila sa folosesti, ce camera trebuie sa folosesti, ce accesorii iti sunt utile ca sa ai rezultatele dorite, sa stii cum sa comunici cu modelele, cum sa le pozitionezi, sa stii cum sa alegi o locatie potrivita, investitiile financiare si in timpul necesar pentru pregatirea profesionala ca sa poti pune cap la cap toate cele de mai sus ... si ar mai fi multe lucruri pe care un simplu profan nu si le poate imagina.

Prietenii si rudele pot fotografia gratuit

Categoric nu ! Au investit in tehnica si in pregatire, daca lucreaza gratuit cum isi vor mai recupera banii ? Cum vor putea sa-si imbunatateasca dotarile si pregatirea ? Ce vor mai manca ? Cum isi vor putea plati facturile ? Ia pune-ti intrebarea : tu investesti in ceva ca sa muncesti apoi gratuit ?

Echipamentele performante te fac un fotograf mai bun

Asta e ca si cum un aragaz mai performant automat face si mancarea mai buna ... sau o masina mai performanta te-ar face implicit un sofer mai bun.

Prietenii mei imi pot fotografia nunta

Da, bineinteles, ei pot face niste poze. Insa nu vor fi la fel de bune ca fotografiile facute de un profesionist, cu experienta necesara si cu portofoliu specializat.

Nu ai dreptul sa ma fotografiezi pe strada, in parc sau la plaja

Gresit ! Atata timp cat te afli pe domeniul public poti fi fotografiat si filmat perfect legal. Diferenta o face insa modul de utilizare al acelor imagini. Daca totusi nu vrei sa apari in fotografii, poti sa rogi (politicos) fotograful sa le stearga pe cele cu tine. Majoritatea profesionistilor vor intelege si o vor face imediat.

Ce fotografie buna, sigur este editata

Multi fotografi profesionisti vor si reusesc sa obtina cele mai bune cadre direct din camera, fara editare ulterioara. Asta este ceea ce ii face buni in meseria lor. Accesul la tehnologie si la varietatea posibilitatilor de manipulare digitala au crescut si volumul de imagini editate. Multi apeleaza la editare pentru corectarea greselilor din timpul productiei, altii o fac pentru a imbunatatii niste rezultate si asa proaste. Pentru acestea din urma, "reparararea" pe genunchi a unei imagini proste nu o va imbunatati prea mult. Ceea ce conteaza este rezultatul final, cu editare sau fara. Asta nu inseamna ca daca vezi niste fotografii bune ele sunt editate neaparat. Daca nu te pricepi la fotografie, oricat ai incerca, nu poti face din rahat bici !

X, Y si Z fac fotografii mai bune ca ale tale

Fiecare fotograf bun isi are stilul propriu, modul personal de a vedea lucrurile, de a le pune intr-un cadru. Sa nu uitam ca frumusetea este in ochii privitorilor si faptul ca perceptia asupra imaginilor depinde strict de gradul de cultura, de experienta vizuala, de gustul si de subiectivismul privitorului. Intradevar X, Y zi Z pot avea imagini mai bune, dar asta numai in comparatie cu experienta si cu gustul tau vizual.

Discount, discount si iar discount

Discountul este bun si poate salva incheierea unei afaceri. Dar prea mult strica ... daca vrei sa tai din costuri vei taia si din tehnica, vei limita optiunile creative, vei scadea timpul alocat fotografiilor tale, vei limita calitatea acestora, iar in final vei avea niste rezultate de duzina, doar pentru ca ai fost tentat de un discount mai mare.

Stiu un tip care poate face acelasi lucru mult mai ieftin

Da, da, toti cunoastem pe acel "cineva" care va face lucrurile la o treime din cost. Un prieten al unui prieten, o ruda a unei rude. Ideea este simpla : fotografia este o afacere relativ scumpa de intretinut si dezvoltat, de la costuri cu echipamentele, la formarea profesionala si experienta practica. Stiu ca iti suna oarecum ciudat, dar la final vei primii exact ceea ce ai platit ! Si sa nu te mire asta ... doar tu ai ales ceva ieftin.

Sigur fotografiile mele ar fi mai bune ca ale tale daca as fotografia constant

Perfect ! Si ce anume te opreste sa faci asta ?!? Pune mana pe camera, ia-ti niste obiective, treci la treaba si fa niste fotografii. Daca chiar ai face-o mai bine decat mine, de ce nu o faci ?!?

Trebuie sa-mi dai toate imaginile de la sedinta foto, nu doar cele editate

Bineinteles ca nu ! Rezultatele muncii fotografului sunt imaginile sale finale. Acele imagini muncite, alese, editate si pregatite pentru livrare/print/online, etc. Pentru acelea ai platit. Modul in care el a ajuns la acele rezultate este treaba lui exclusiva. Tu ai platit pentru cele mai bune rezultate, nu pentru toate. In multe din ele te-ai strambat, te-ai uitat aiurea, ti-a stat parul nasol, nu a cazut lumina bine. Oare asta vrei sa vezi ? Sau vrei sa vezi ceea ce fotograful a putut sa scoata cel mai bine ? Pana la urma de aceea ai apelat la acel fotograf, pentru calitatea imaginilor si constanta in rezultate.

La brutarie cumperi cea mai pufoasa si rumenita paine sau platesti una si vrei sa iei tot lotul (cu rebuturi cu tot) ?!? In plus, sigur vei pune online sau vei arata prietenilor cateva din imaginile needitate, cu mentionarea autorului iar acest lucru ii va aduce un prejudiciu de imagine, acelea nereprezentand rezultate finale ale muncii sale, ci doar niste etape intermediare nefinisate sau rebuturi. Si pana la urma, asta vrei tu sa te reprezinte, ceva neterminat ?
Lasa fotograful sa faca ceea ce stie sa faca cel mai bine, alegeti impreuna imaginile finale, lasa-l sa le aplice un pic din "magia" lui digitala, iar rezultatele vor fi cele dorite, cu care sa te poti lauda.

text

Fii pregatit pentru neprevazut - Partea 1 : Vremea

Bun, esti in ziua sedintei foto, ai pregatit din timp totul, de la lumini la accesorii, de la camere la gentile de protectie, de la transport la asistenti, ai confirmat si reconfirmat cu clientii (sau modelele) data, ora si locatia, ai facut tot ceea ce depindea de tine pentru ca actiunea sa fie un succes, sa realizezi cele mai bune cadre, clientii sa fie multumiti etc.

Cu toate astea, in momentul in care vrei sa te apuci de treaba, constati ca ceva este in serios neregula ... esti pregatit pentru asta ? Oricat am incerca sa ne pregatim psihic, moral si tehnic, intotdeauna vor aparea probleme de rezolvat. Sunt convins, cei ce fotografiaza profesional s-au lovit de asta, chiar si amatorii o patesc (poate chiar mai des). Ce e de facut ? Sa stii, sa intelegi si sa anticipezi unde pot aparea problemele si mai ales cum sa te adaptezi, sa le eviti, sau chiar sa profiti de ele. Pana la urma fotografia este si o arta de a rezolva problemele aparute pe parcursul desfasurarii activitatii.

Vremea

Vremea poate fi cel mai bun prieten sau cel mai mare dusman al unui fotograf. Sa fim realisti : nu poti controla vremea, nu poti prezice vremea (nici cei de la meteo nu o "nimeresc" asa de des). Pleci catre locatie pe soare iar cand ajungi sunt averse de ploaie, vant sau zapada. Chiar si un singur norisor iti poate strica lumina pe care o cautai si o asteptai. Daca clientul este "pe fuga" probabil vei rata shootingul, dar nu este vina ta. Bineinteles, in cazuri extreme se poate reprograma shootingul.

Daca va exista rabdarea necesara, dupa ce trece vremea rea, poti avea parte de o lumina mult mai buna iar clientul va fi si mai multumit. Dupa ploaie atmosfera este mult mai curata, acest lucru oferind o claritate mai mare in profunzimea peisajului (pentru fotografie in natura, cu peisaje ca si fundal). Se prea poate ca acea ploaie sa-ti ofere un ajutor creativ, nu uita ca nu vezi multe cadre cu oameni in ploaie, majoritatea fug de ea desi chiar nu musca !

Vantul este un factor care in cantitate mare iti poate ruina munca, iti ciufuleste modelele, iti darama luminile de pe stative, iti umple toata aparatura de praf. In acelasi timp, o briza mai linistita poate ajuta la rasfirarea parului, "umflarea" hainelor, iti aduce un plus de dinamism imaginilor.

Norii pe cer, desi iti modifica lumina dorita, iti pot oferi un fundal mai complex, cu detalii pe care le poti folosi in compozitia vizuala. In acelasi timp, iti pot oferi o alternativa mai moale si difuza la lumina directa si tare a soarelui. Chiar si zapada poate fi un element util in fotografie aduce schimbari de contraste, tonuri deschise, dinamism (de ex. cand cade cu fulgi mari)

Poti discuta anticipat (este chiar util) cu clientii sau modelele, posibilitatea schimbarilor de vreme si disponibilitatea acestora de a provita de aceste schimbari. In acelasi timp, le poti da niste idei pentru accesorii ce pot fi utile, de la umbrele de ploaie si pelerine colorate, la haine de schimb pentru cazul in care vor vrea sa faca acele cadre chiar si in ploaie/zapada/vant.

Aducerea in discutie a fluctuatiei vremii poate deveni o clauza contractuala. Se pot reprograma sedintele foto, fara pierderi mari pentru ambele parti. In cazul unicitatii momentului si imposibilitatii reprogramarii, e bine de discutat utilizarea locatiilor alternative (protejate de elementele vremii). Fotograful ar trebui sa aiba "pregatite" cateva locatii alternative. De aceea eu sustin faptul ca scouting-ul pentru locatii este un lucru esential in activitatea foto profesionala.

Legat de schimbarile de lumina, este utila si trebuie luata in considerare si o pregatire tehnica pentru suplimentarea luminii sau pentru modelarea ei. Unul sau mai multe blituri, modificatoare, blende de reflexie, suprafete de difuzie, toate pot fi utile pentru a transforma si manipula lumina existenta in ceea ce avem noi nevoie pentru rezultatele dorite.

In majoritatea cazurilor, o schimbare de vreme iti poate pune la dispozitie niste elemente noi cu care te poti juca d.p.v. vizual si compozitional, poti profita de acestea pentru a aduce un plus de creativitate si originalitate rezultatelor tale. Ca fotograf trebuie sa treci peste obstacolele intalnite, "sa vezi" lumea cu alti ochi, sa prinzi din zbor detaliile si ocaziile care iti pot transforma un cadru "standard" (sau chiar plictisitor) intr-unul memorabil.

Oricum, grija principala a unui fotograf nu ar trebui sa fie vremea ci mai de graba calitatea luminii pe care ar putea sa o foloseasca ...

text

Ganduri despre fotografie

In fotografie totul trebuie să vină de la sine : lumina se descoperă, simţul vizual se educă, tehnica se învaţă, arta se simte, inspiraţia se dezvoltă iar experienta se traieşte.